Fedon.no - logo

Tabbouleh- kald linsesalat

Nordmenn kan fortsatt ikke nok om belgfrukter. Det har rett og slett ikke vært tradisjon her i landet for å spise bønner og erter annet enn i ertesuppe og ertestuing. Når du først forstår betydningen av og bestemmer deg for å redusere inntaket av poteter, ris og pasta kraftig, blir belgfrukter spesielt viktig for deg. De har meget lav glykemisk belastning, inneholder mye protein, fiber, vitaminer, mineraler og gunstige fettsyrer. Ønsker du jevnere blodsukker og lavere insulinproduksjon, er svaret gitt: Du må bli kjent med belgfruktfamilien!

Belgfrukter har vist seg å senke kolesterolet og triglyserider i blodet og øke det “gode” HDL-kolesterolet. De har kreftforebyggende egenskaper og inneholder mye kalsium og jern. De er den beste kilden til løselig fiber i kosten, som øker metthetsfølelsen og gir god blodsukkerkontroll.

Acheloos« fine linser kommer fra regionen Farsala i Hellas. De er enkle å koke, svært gode og av ekstremt høy ernæringsmessig verdiLinser trenger ikke å bløtlegges før koking, kun skyldes godt. Prøv moste eller kokte linser som er kjempegodt som dip eller som tilbehør til kjøtt eller fisk. Nyt linser i en suppe  eller i en kald salat som presentert under

Oppskrift på Tabbouleh, en herlig kald og frisk linsesalat finner du her. Den kan serveres sammen med kjøtt, kylling og sjømat eller som en del av et bord med flere retter. Prøv å bytte ut potetsalaten med linsesalat til grillmiddagene i sommer!

God fornøyelse!

Mvh Fedon

Følg bloggen min på

Kategori: Innlegg
Publisert 2016-07-27. Endret 2016-08-14
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone