Fedon.no - logo

God magefølelse med naturlig bitter mat!

KATEGORI:

Har du et kosthold basert på raffinert og bearbeidet mat, for mye alkohol, bruk av medisiner samt en stressende livsstil kan det føre til store problemer for både leveren og fordøyelsen. Hver gang vi spiser bearbeidet eller fritert/overstekt mat, blir utsatt for miljøgifter og stress eller overspiser kan leveren bli overbelastet. Når leveren blir overbelastet har den redusert kapasitet til å utføre alle sine viktige oppgaver på en effektiv måte. Resultatet etterlater deg ofte utslitt, svært oppblåst, mye tarmgass, sure oppstøt samt magesmerter for enkelte. I tillegg til disse symptomene blir du ofte fort sulten igjen på nettopp samme type mat, og en dårlig sirkel er i gang. Sistnevnte skyldes først og fremst store svingninger i blodsukker og hormonet insulin samt flere andre hormoner som styrer følelse av mentalt velvære.

Et av de vanligste foreskrevne medikamenter i Norge(og resten av verden) er syrenøytraliserende medisin(motvirker sure oppstøt). Dette til tross for at symptomer av sure oppstøt ikke skyldes for mye magesyre, men heller magesyre på feil sted. Visste du at symptomer på for mye magesyre ofte ligner på det å ha for lite? Når vi blir eldre reduseres produksjonen av magesyre drastisk, og hvis vi i tillegg undertrykker produksjon ved bruk av medisiner kan dette føre til store konsekvenser, ikke bare fordøyelsen men for hele kroppen. Magesyre er nemlig vesentlig for nedbryting av proteiner i magesekken samt opptak av både vitamin B 12, jern, kalsium, magnesium, sink og kobber. Magesyre er også kroppens første forsvarslinje mot bl.a. matforgiftning, Candida Albicans, H. Pylori(magsårbakterien), parasitter og andre infeksjoner.

Bitterstoffer fra grønnsaker, urter og krydder stimulerer hele fordøyelsessystemet ved å fremme utskillelse av magesyre, bidra til å regulere opptaket av vitamin B12, normalisere blodsukkeret, fremme produksjon og frigjøring av fordøyelsesenzymer og galle, styrke og helbrede slimhinnen i hele fordøyelseskanalen, berolige sure oppstøt, øke tarmperistaltikken, og redusere sug etter søtsaker. Bitter, naturlig plantemat støtter fordøyelsen og stimulerer leverens evne til å rense giftige avfallsstoffer fra kroppen. Mørkegrønne bladgrønnsaker, spesielt de som er sure eller bitre gjør nemlig dette!

Eksempler er: Grønnkål, ruccola, mangold, spinat, persille, løvetann, brennelse, brønnkarse, sikori, rødbeter og rosenkål.
Ellers finnes det også bitter-tilskudd. Et eksempel er Bitterstern tinktur(fås kjøpt i helsekost). Noen dråper med bitterstern i et glass vann i forbindelse med måltid får fart på kjertlene som produserer fordøyelsesvæske.

Andre fordøyelseshjelpere:
-Fermenterte matvarer er rike på enzymer og gunstige probiotiske bakterier som er positivt for fordøyelsen.
-Ingefær er effektiv mot kvalme og luftplager. Kan brukes i mat eller drikkes som te.
-Fordøyelsesenzymer i tablettform med mat(følg gjerne anbefaling fra kyndig ernæringsveileder).
-Tygg maten godt og nyt måltidet! Dette stimulerer det parasympatiske nervesystemet som har ansvar for bl.a. fordøyelsen og tarm peristaltikken. Når du spiser langsommere vil du også kjenne deg mett tidligere.
-Unngå å spise når du er stresset eller har dårlig tid. Når vi er stresset blir fordøyelsen sterkt nedprioritert. Resultatet blir ofte fordøyelses-besvær samt at vi lettere legger på oss.
-Begrens væskeinntak under måltider. Mye vann med maten vil gjøre magesaften mindre sur og maten blir ikke adekvat bearbeidet i magesekken.

Ernæringsfysiolog ved
Dr. Lindbergs klinikk
Anna Ingwardo

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Email this to someone