Fedon.no - logo
hd videos redtube

Syv tips for sunnere grilling

Sommeren er her og grillsesongen er allerede i full gang – Vi elsker å grille om sommeren – Vi haster hjem fra jobb, eller fra stranden for å varme opp kullgrillen eller naturgassgrill, som jeg tenker er et lettvint og mer miljøvennlig valg. Grillmat kan være en uheldig måte å tilberede mat, eller et sunnere matlagingsvalg.

Jo oftere du griller, desto viktigere er det at du er bevisst på hvordan du tilbereder maten. Ved å oversteke maten på direkte flamme, slik mange dessverre ofte gjør ved grilling, kan det forårsake at det dannes kreftfremkallende (karsinogener) stoffer. Sånn tenger det ikke å være. Grilling kan nemlig gjøres på en sunnere måte, og faktisk være svært så sunt hvis du er bevisst. Her får du noen enkle tips i tillegg til flere deilige oppskrifter på tilbehør til grillmaten:

7 tips for sunnere grilling:

1.  Mariner
Mariner maten først. Det gir mer smak, saftigere resultat og reduserer kraftig dannelsen av kreftfremkallende stoffer i kjøttet.

2.  Bruk romtempererte råvarer
Ikke legg kjøttet på grillen rett fra kjøleskapet. Da blir det fort overstekt utenpå mens innsiden forblir rå. La kjøttet ligge i en god marinade i romtemperatur i min 1 time.

3.  Sats på magert kjøtt
Griller du kjøtt og pølser med mye fett, drypper det fort ned på grillen, noe som kan forårsake at det dannes skadelige stoffer i flammen og røyken. Unngå derfor å grille pølser og annen bearbeidet mat og hvis du gjør det, velg indirekte grilling (ikke direkte over flammen/kullene).

4.  Begrens grilltiden
Tre små stykker av kjøtt, fisk og fjærkre på spyd, gjerne sammen med grønnsaker. Da blir maten fortere ferdig og faren for skadelige og svidde overflater reduseres.

5.  Snu maten ofte
Det gir jevn stekeflate og reduserer faren for stoffer vi ikke vil ha der.

6.  Grill frukt og grønt
Det smaker supergodt og ingen skadelige stoffer oppstår.

7.  Bruk urter
Aromatiske urter som basilikum, mynte, dill, rosmarin, timian, oregano og salvie i grillmarinaden setter smak på maten og begrenser dannelsen av kreftfremkallende stoffer.

Det står å faller på tilbehøret er det mange som mener. Her får du tips til noen av mine deilige og sunne tilbehør til grillmaten: Lammekoteletter med caponata – rødbetehummus sprøstekte squashkaker – Squash og søtpotetbrød – Blomkål og brokkolisalat – Brokkolisalat med yoghurtdressing – Linsesalat – Bønner og olivensalat – Fava bønnestuing – Tzatziki – Hvitløk og bønnesalat med chorizo – Hjemmelaget majones – Focaccia

God fornøyelse!

Mvh Fedon

Følg bloggen min på

Kategori: Innlegg
Publisert 2016-07-08. Endret 2016-08-01