Fedon.no - logo
hd videos redtube

Caramba! Proteinpasta a la Mexicana

Nordmenn spiser etter hvert ofte pasta, inspirert av den italienske matkultur, hvor pasta er et viktig element. Den mest vanlige pasta er laget på durumhvete, en type hard hvete. Stivelsen i kokt pasta er mindre geleaktig enn stivelsen i brød. Dette gjør at fordøyelsesenzymene våre ikke kan spalte stivelsen like fort.

Lavere GI, men mye karbohydrat og lite protein og fiber
Pasta laget av durumhvete har lavere GI (glykemisk indeks) enn både brød og poteter, men bør fortsatt spises med måtehold, fordi den inneholder mye karbohydrat og lite protein og fiber,  som ender opp med å gi betydelig blodsukkerbelastning (glykemisk belastning eller GB).  Jo mindre du koker pastaen, jo lavere GI vil den ha. Derfor vil «al dente» pasta som har litt tyggemotstand, være bedre for blodsukkeret enn overkokt pasta.

Avkjølt pasta gir mindre blodsukkerstigning
Videre, hvis du lar kokt pasta bli helt avkjølt, omdannes en viss andel av vanlig stivelse til noe som heter resistent stivelse. Sistnevnte oppfører seg som kostfiber og er gunstig for helsen, den gir bare ca. 1 kcal/gram, påvirker ikke blodsukkeret og er gunstig for tarmfloraen og forbrenningen. Også kokt og avkjølt potet gir ca. 30% mindre blodsukkerstigning enn varm kokt potet.

Fedon pasta: høysmak, høyprotein, høyfiber og lavkarbo
Vanlig pasta inneholder fortsatt svært mye karbohydrat, hele 73,1 % av tørrvekten og bare 11,9 % protein. Fiberinnholdet i vanlig pasta er ganske lavt, bare 4,2 % (den store matvaretabellen, Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet, Gyldendal Undervisning 2001).

I mitt «Kost i Balanse» konsept anses pasta som en del av det vi kaller ”belønningsmåltid”, dvs. noe man skal spise i mindre mengder og bare en gang daglig. Nå har vi imidlertid revolusjonert pasta og etter lang produktutvikling sammen med en italiensk produsent klart å få produsert en pastatype som har det samme utseende og den samme gode smaken som vanlig italiensk pasta, men med sterkt redusert innhold av karbohydrat og betraktelig økt innhold av protein og fiber. Den heter Fedon Fusilli.

Sammenligning av vanlig pasta og Fedon Fusilli per 100 gram tørr pasta:

 

Karbohydrat i gram Protein i gram Fett i

gram

Fiber i gram Kalorier (Kcal)
Vanlig pasta 73,1 11,9 1,3 4,2 352
Fedon Fusilli 25(66% mindre) 30 (252 % mer) 1 (30% mindre) 30 (714 % mer) 229 (35 % mindre)

 

I og med at Fedon Fusilli «smartkarbo»-pasta inneholder 66 % færre karbohydrater enn vanlig pasta, er også den glykemiske belastningen, GB (blodsukkerbelastningen), tilsvarende redusert. Dermed har Fedon Fusilli lavere blodsukkerbelastning eller GB (Hva er GI/GB?) som bønner, linser og kikerter og er et definitivt bedre valg enn tilsvarende mengde poteter eller ris. Ikke bare det: Fedon Fusilli har 252% mer protein enn vanlig pasta, 714% mer fiber og 35% færre kalorier, mens den smaker akkurat som vanlig italiensk pasta. Den er faktisk MYE sunnere enn fullkornpasta og egner seg veldig bra for personer med diabetes og/eller overvekt. Ikke minst er det bra for barn, som typisk får i seg for mye sukker og stivelse, men for lite protein og fiber. Barn elsker pasta og Fedon Fusilli blir en veldig god løsning for en rask middag.

Nå kan du dermed nyte velsmakende pasta oftere med god samvittighet!

Fedon Fusilli på meksikansk vis er en blanding av chili con carne med proteinpasta. Den inneholder herlige greske hvite bønner. Er du ikke vant med bønner eller andre belgfrukter i kosten din kan du lese om tilberedning av belgfrukter her. Du kan selvsagt bruke en boks med bønner i tomatsaus men hjemmelagede smaker utrolig mye bedre, og det er lett som bare det!

Oppskriften finner du her

For flere deilige pastaoppskrifter se min bok: Fedon Lindberg Sunne pastaretter

Bon Appetit!

Hilsen Fedon

Følg bloggen min på

 

Kategori: Innlegg
Publisert 2016-02-23. Endret 2016-02-23