Fedon.no - logo

Deilig is laget med frukten oppkalt etter mannens edle deler

I dagens innlegg får du vite at avokado kan brukes til noe uventet og ikke bare til guacamole, den velkjente meksikanske dippen som har blitt norsk hverdagsmat og ikke minst fredagsmat sammen med tacos i de tusen hjem.
192 guacamole (1)

Det er ikke mange år siden avokado var noe ganske eksotisk, som man bare fikk smake på gourmetrestauranter og til høye priser. Den grønne frukten er heldigvis etter hvert blitt et vanlig syn i de fleste matvarebutikker.

Frukten oppkalt etter mannens edle deler
Denne grønne frukten – avokado er faktisk en frukt, ikke en grønnsak – kommer opprinnelig fra Sentral- og Sør-Amerika, og navnet stammer fra det aztekiske ord ahuacatl, som betyr «testikkel», pga. fruktens form. Navnet forårsaket problemer for avokadoen, fordi spanske misjonærer prøvde å hindre dyrkingen så godt de kunne.

Different kind of good fats in a wooden surface.

Superfood- sunt fett, en vitamin- og mineralbombe
Avokado er meget rik på naturlige oljer. Mesteparten av fettet er enumettet (oljesyre), av samme type som i olivenolje. Den inneholder mer protein enn noen annen frukt, men er riktignok ikke primært en proteinkilde. Avokado inneholder svært lite karbohydrater og øker dermed ikke blodsukkeret. Videre har den et høyt innhold av vitamin K, fiber, folat, vitamin B6, kalium og noe mindre vitamin C og E, samt magnesium og kobber.

Surprised model girl with Lettuce hair style. Beautiful happy young woman with green vegetables on her head. Healthy food concept, diet, vegetarian food. Dieting concept. Weight loss. Vegan food

Bra for huden og nervesystemet
Å spise avokado er meget godt for nervesystemet og huden. Spennende, ny forskning viser at avokado kan trigge kroppens DNA til å produsere mer embryonalt kollagen, som gir en mye glattere og silkeaktig hud. Videre senkes det uheldige LDL-kolesterolet og økes det heldige HDL-kolesterolet med over 10 prosent. Kalium er bra for blodtrykket, og folat er bra for både hjertet og hjernen. Avokado er også rikest av alle frukter på lutein, et karotenoid som har vist seg å hemme vekst av prostatakreftceller. Faktisk opptas en rekke vitaminer inkl. karotenoider bedre når avokadoen er en del av måltidet, nettopp fordi den har en del sunt fett. Mange sporstoffer er nemlig fettløselig.

Slik kan du modne avokado
Avokado trives i varmt klima som i Sør-Amerika og Afrika, men også i Spania, Hellas og Israel. Det finnes to hovedvarianter: Hass, som har en knudrete overflate og blir mørkere når den modner, og Fuerte, som er større og har glatt overflate. Avokadoen modner ikke før den blir høstet, noe som kan være årsaken til at den har fått rykte på seg for å være uforutsigbar. Som regel kan man spise den to–fire dager etter innkjøp. For å teste om den er moden kan man trykke lett på overflaten; den bør gi litt etter.

Du kan modne den raskere ved å plassere den i en papirpose sammen med en moden banan, som gir ut små mengder metanolgass. Gassen fører til at andre frukter modner fortere.

Slik oppbevares den best
Du bør oppbevare avokado ved romtemperatur, men har du noen modne avokadoer til overs, kan de godt oppbevares i kjøleskapet. Husk at de må likevel serveres romtemperert.

Avokado skjæres over på langs i to deler, steinen og skinnet fjernes. Fruktkjøttet blir fort brunt etter at det utsettes for oksygen, men dette kan unngås ved å pakke det inn i plastfolie eller blande det med sitron eller lime.

Det er imidlertid noe du aldri bør gjøre med avokado, og det er å varme den opp eller koke den, da smaker den metallisk. Men hvorfor ødelegge en av naturens mest perfekte matvarer?

Pistachio ice cream with chopped nuts and honey on a rustic background.

Ikke bare til guacamole- prøv en deilig avokado is!
Kremet, deilig og supersunn avokado is lager du enkelt i en blender, men bruk gjerne iskremmaskin hvis du har det. Denne herlige isen inneholder kun kjernesunne ingredienser så spis med god samvittighet.

Avokado er som sagt full av sunne fettsyrer, 20 g totalt og kun 3 g mettet fett, mesteparten er enumettet slik som i olivenolje, som er det fettet vi bør ha absolutt mest av. Denne herlige frukten er også rik på folat(B9) og kalium, samt en god kilde til kostfiber, vitamin K, folat, vitamin B6, kalium og noe mindre vitamin C og E, samt magnesium og kobber. Cashewnøtter som er blant oppskriftens ingredienser er en god kilde til protein og sunne fettsyrer. Nøttene er i tillegg rike på fiber, B6, B1, kalium, magnesium, sink, jern og kobber. Lime er en god kilde til fiber og vitamin C.

Hele oppskriften finner du her

Velbekomme!

Hilsen Fedon

Følg bloggen min på

 

Kategori: Innlegg
Publisert 2016-04-05. Endret 2016-04-05
Kontakt oss