Fedon.no - logo
hd videos redtube

Derfor kan vegan kosthold være uheldig

De helsemessige fordelene av et kosthold med stor andel plantemat er godt dokumentert, det er bl.a. tilfellet med den tradisjonelle middelhavskosten, men spørsmålet gjenstår: Kan veganere være i fare for å utvikle mangel på essensielle næringsstoffer?

En såkalt retrospektiv gjennomgang av relevant forksning gjennomført av forskere ved Mayo Clinic i USA publisert nylig i Journal of American Osteopathic Association, tyder på at veganere bør sikre tilstrekkelig inntak av noen viktige næringsstoffer. Ifølge en 2012 amerikansk meningsmåling, følger to prosent av den amerikanske befolkningen et vegan kosthold, som er utelukkende plantebasert og utelukker alle animalske matvarer, inkl. egg og melkeprodukter. Det er en økende trend internasjonalt at folk i økende velger å følge denne dietten av etiske, miljømessige, religiøse og helsemessige hensyn. Det er spesielt yngre kvinner som velger denne type kosthold.

Økende popularitet særlig hos kvinner
På grunn av den økende populariteten av plantebasert kosthold, gjennomgikk teamet ved Mayo Clinic nyere litteratur for å finne ut om veganere får nok av alle essensielle næringsstoffer og gi råd til dem for å sikre tilstrekkelig næringsinntak. Næringsstoffer hvis inntak kan bli for lavt hos veganere er vitamin B-12, jern, kalsium, vitamin D, protein og omega-3 fettsyrer.

Vegan kost kan gi noen ernæringsmangler
Forskerne fant at noen av disse næringsstoffene, som kan er viktig for å unngå nevrologiske lidelser (depresjon, tretthet, demens mm), anemi (å være blodfattig), problemer med benskjørhet, kroniske betennelser mm., kan være utilstrekkelig dekket i dårlig planlagt vegan kosthold. I motsetning til det mange tror, ​​ har ikke veganere vist seg å mangle nok protein inntak eller i noen spesifikke aminosyrer (skjønt det er omdiskutert hvor mye protein er tilstrekkelig og hvor mye er optimalt for god helse). Studien påpeker at en del veganere ender opp med å velge mye bearbeidet mat (kjøttalternativer, melk og ost alternativer, egg alternativer), og spiser ikke et tilstrekkelig utvalg av frukt, grønnsaker og helkorn, som man skulle tro.

Krever kunnskap og veiledning
Et naturlig og mest plantebasert kosthold er gunstig, og et godt sammensatt vegan kosthold kan være tilstrekkelig for å oppnå riktig ernæring, men krever kunnskap og innsats. Forskerne anbefaler at helsepersonell overvåker veganere for å se om de har tilstrekkelige blod nivåer av vitamin B-12 (også viktig å måle homocystein, som bør være under 9), jern, ferritin (jernlager), kalsium og vitamin D. Denne anbefalingen er jeg enigf i, det kan være lurt å få kyndig veiledning, hvis du av ulike årsaker har valgt eller vurdere å følge et utelukkende plantebasert kosthold. Slik veiledning kan du bl.a. få på klinikken vår fra våre kyndige ernæringseksperter.

 

Hilsen Fedon

Følg bloggen min på

 

Kategori: Innlegg
Publisert 2016-03-31. Endret 2016-03-31