Fedon.no - logo
hd videos redtube

God Jul uten vekt-tillegg! Fem gode tips

Midt i den verste julestria blir mange utmattet av all mas, innkjøp, matlaging og kakebakst, dekorering av huset, gaver, planlegging, noe som vel å merke kommer på toppen av vanlig jobb og hva hverdagen ellers krever og byr på.

For dem som på toppen av det hele sliter med vekta, kan det være ekstra belastende å navigere gjennom juletiden, samtidig som man klarer å holde seg til et sunnere kosthold og mer mosjon, for å unngå et for stort vekttillegg når all festivitas er omme og januar måned melder sin ankomst med alle de gode nyttårsforsettene. For midt i en ”orgie” med syv-slags, ribbe og fete sauser er nok vekt, sunn mat og regelmessig mosjon kanskje det siste du ønsker å tenke på.

Men dersom du i utgangspunkt veier for mye, er dette noe du bør ha i bakhodet, hvis du skal klare å unngå betydelig vektøkning på kort tid. Før nyttårsrakettene går til himmels har vi nemlig lagt på oss i gjennomsnitt 2,27 kilo.

Selv i juletiden trenger kroppen din fortsatt sunn mat og nok mosjon, på samme måte som ellers i året. Hvorfor ikke sørge for å unngå at du ender opp med enda flere kilo, som du skal forsøke å bli kvitt i januar, på toppen av dem du kanskje sliter med på forhånd?

Det er faktisk fullt mulig å klare seg gjennom alle julebordene og festmiddagene uten å ødelegge mye av det du har oppnådd tidligere på året og med matglede og juleglede i behold. Du kan fortsatt velge bedre, sette sammen maten på en mer balansert måte, vise måtehold. Du kan fortsatt hygge deg uten at det betyr å spise deg fra sans og samling. Fest sammen med gode venner, kollegaer og familie er enormt viktig, men hvis du skal klare å etablere sunnere vaner, er det viktig å lære seg å feste med måtehold og nyte mer den sosiale kontakten enn maten.

Skal du klare å få til en bedre livsstil, må du nok klare å takle også de utfordringene forbundet med sosiale sammenkomster og festmiddager. Her er noen gode råd som kan hjelpe deg gjennom julen uten ekstra vekttillegg:

  1. Aldri gå skrubbsulten til fest. Før du kler på deg for å gå, spis gjerne en sunn snack, en håndfull blandede rå nøtter og en frukt, litt yoghurt eller kesam, eller en liten ostebit.
  2. Før du forlater hjemmet, finn en stille plass, lukk øyne og prøv å visualisere at du står i buffetkøen og velger sunne alternativer. Dette er en god øvelse som vil styrke din viljestyrke.
  3. Når du står foran buffeten, få først en oversikt over det som finnes og bestem deg for hvilke retter du har mest lyst på og som samtidig er sunnere valg, innen du begynner å forsyne deg. Har du allerede hatt en snack hjemme, vil du trolig ha dempet din matlyst en del. Velg fisk og skalldyr, hvis det er tilgjengelig og forsyn deg med masse grønnsaker og oljebasert dressing.Ta gjerne kjøtt, men unngå mye synlig fett. Forsyn deg forsiktig med stivelsesholdig mat som poteter, ris eller pasta, ta heller mer av andre rotgrønnsaker som kålrabistappe. Spis heller frukt enn masse kaker, eller i det minste forsyn deg med et lite kakestykke. Spis sakte og nyt maten.
  4. Pass på hva du drikker. Mye alkohol virker vektøkende, særlig gjelder dette øl og sukkerholdige drinker og brus. Ha 1-2 glass tørr vin og nyt det sakte.
  5. Hold din nye strategi for deg selv og ikke fortell om den til andre.
    Når julen er over vil du være stolt av deg selv og glad for at du har klart deg uten vekttillegg, mens mange rundt deg vil slite med dårlig samvittighet og kaste seg over enda en ny ekstrem slankekur. Husk å belønne deg selv for det du har oppnådd, men unngå å belønne deg med mat. Kanskje en ny kjole, en fin CD plate, spa behandling eller en storbyweekend kan være en god idé? Husk at et bedre kosthold og sunnere livsstil er noe du vil ha glede av resten av livet.

Hvis du sliter med overvekt, diabetes eller ulike matintoleranser, problemer med fordøyelsen og magen og trenger  hjelp og veiledning for å takle julen med alle sine utfordringer,  kan vi hjelpe deg på klinikken vår i Oslo. Bare ta kontakt med oss og vi kan hjelpe deg nå dine mål for bedre helse.

Med ønsker om en god og fredfylt jul!

Fedon-signatur_Hilsen-Fedon

Kategori: Innlegg
Publisert 2015-12-04. Endret 2016-01-08