Fedon.no - logo
hd videos redtube

Kos deg med naturlig julegodt- Skei ut litt hver dag

Hvis du tror at alt julegodtet vi koser oss med i julen er usunt, tar du helt feil. Nøtter, frukt, mørk sjokolade og marsipan, kan du spise med god samvittighet.
Det er ikke det du spiser mellom jul og nyttår som er farlig. Det er verre med det du spiser mellom nyttår og jul. I mine bøker og råd har jeg lagt inn én bevisst utskeielse hver dag, og da kan du spise mer eller mindre hva du vil, med noen få unntak f.eks. brus søtet med sukker.
Det er viktigere å «skeie ut» litt, men bevisst hver dag, heller enn å spise 200% sunt for så å sprekke etter en kort stund. Men kos behøver ikke alltid være forbundet med søtt. Når du spiser noe søtt, skills det ut stoffer i hjernen som heter serotonin og dopamin. Stoffene gir en mild form for rus, og har mye av skylden for at vi synes at søt mat er så godt. Så lenge vi spiser naturlig mat, er det sjelden noe problem. Den inneholder vitaminer og næringsstoffer kroppen har bruk for. Det kan være verre med en del sterkt bearbeidet ferdigmat. Den inneholder som regel mange raske karbohydrater, gjerne sammen med mye sterkt bearbeidet fett (slik som i margariner og raffinerte oljer) som gjør at vi legger på oss. Det er også bedre å spise naturlig julegodt enn mye av kjøttmaten vi spiser i julen.

Poached pears, jul, spices, pærer, dessert, kanel, krydder, jul
Muligens det aller sunneste vi koser oss med i julen, er frukt og bær. De inneholder vitaminer, mineraler, fiber, antioksidanter. Antioksidantene vet vi er med på å motvirke kreft, og også fiber. Løselig fiber er viktig for å opprettholde en sunn bakterieflora i tarmen og dermed et godt immunforsvar og sunnere vekt. Noen typer frukt bør du velge økologisk, fordi de kan være mer belastet enn andre med miljøgifter, her finner mer informasjon om dette. Uløselig fiber bidrar dessuten til å hindre forstoppelse, noe som kan være nyttig rundt juletider. Sitrusfrukter, nyper, pærer og tørket frukt som fikener, dadler, aprikoser og rosiner er spesielt gode fiberkilder. Alle sitrusfrukter inneholder dessuten mye C- vitaminer, som vi har god bruk for i den kalde årstiden. Fordi frukt inneholder lite energi, er det også førsteklasses føde for alle som prøver å gå ned i vekt, alltid uten å overdrive selvsagt.

Nøttetopper (2)

Motsatsen til frukt når det gjelder kalorier, er nøtter. De bør spises med måte, men vi bør få i oss litt hver dag, en neve eller ca. 50 gram er passe. Alle nøttetyper er bra. En håndfull hver dag kan være en god beskyttelse mot hjertelidelser fordi de fleste inneholder fettstoffer av olivenoljetypen samt essensielle fettsyrer. Valnøtter inneholder dessuten omega 3 fett og mest antioksidanter, de er svært hjertevennlig. Visste du at forskning viser at en håndfull med nøtter daglig er mer hjertevennlig enn grønnsaker og frukt?

Annet julegodt vi koser oss med er marsipanen. Faktisk er det mye bedre å spise marsipan enn potetgull. Marsipanen består for det meste av mandler alene eller sammen med andre nøtter og sukker, og vil du ha den enda sunnere, kan du lage marsipanen selv. Da lager du melis av Smartsweet i stedet for vanlig sukker. Her får du oppskrift på marsipan uten sukker enten med mandler alene eller med flere nøtter.

Marsipankuler -jul- Hjemmet 2004-Esten Borgos-10-24 13.25.49

Smartsweet erstatter sukker 1:1 – ingen omregninger eller egne oppskriftshefter er nødvendig. SmartSweet er 100% naturlig med ingredienser fra frukt, bær og grønnsaker. Den gir svært lav blodsukkerstigning, med en glykemisk belastning (GB) på 9,85 pr. 100 gram (Sukker har GB på 68), altså syv ganger lavere. Smartsweet inneholder 15% fiber, og har 40% færre kalorier enn sukker, den smaker og ser ut som vanlig sukker og egner seg også perfekt til sylting av bær og frukt.

Sjokolade er kanskje det mest populære vi koser oss med i jula. Den beste typen å få i seg, er den mørke typen med minst 70 prosent kakao. Det er nemlig selve kakaoen som er sunn, og det er antioksidanter i kakaoen som gir den rødbrune fargen. Melkesjokolade har lite kakao og mye sukker, så det er ikke så bra. I Hellas heter mørk sjokolade helsesjokolade, så der har man skjønt det for lenge siden. Faktisk er det mulig å lage julegodtet selv. Hvis man da bruker Smartsweet og mørk sjokolade, nøtter og frø, er det så sunt at vi absolutt kan få i oss litt av det hver dag med verdens beste samvittighet. Nå finnes det også sjokolade som er søtet med stevia og erytritol og som smaker helt lik vanlig sjokolade. I tillegg finnes det også sunne snacks og mellommåtider, inklusiv velsmakende proteinbarer, proteinkjeks, og proteinsoyanøtter. Du finner flere oppskrifter på julemat her.

Men  aller viktigst i julen er å vise takknemlighet og nyte tiden sammen med familie og venner!

Med ønsker om en god og fredfylt jul!

Hilsen Fedon

Kategori: Innlegg
Publisert 2015-12-18. Endret 2016-01-08