Fedon.no - logo
hd videos redtube

Lavkarbo squash lasagna- presto!

Ønsker du deg en lavkarbo-middag som oppfyller din lyst på italiensk kosemat? Da må du prøve å lage denne nydelige lasagnaen! Tynne skiver squash har tatt plassen til pasta i denne retten, som er glutenfri og full av «freshe» grønnsaker og urter, samt tradisjonell kjøtt- og ostesaus!

La grønnsaker spille førstefiolin i kosten din
Uansett hvilket kosthold eller hvilken diett du følger, om det er den smartkarbo og smartfett middelhavskosten jeg anbefaler, eller paleo, lavkarbo, glutenfri, saltredusert, lavfett, 5:2, 2:5, lavkalori mm. :  Det som er felles i ALLE disse er at  de anbefaler å spise mye grønnsaker. Det offisielle rådet heter fem om dagen, som da inkluderer tre porsjoner grønnsaker og to porsjoner frukt eller bær.  En porsjon er 100gram, altså skal man som minimum spise 300 gram grønnsaker daglig. Forskning viser at man kanskje må opp i så mye som åtte om dagen hvorav 600gram er grønnsaker.

Nordmenn flest spiser langt mindre. Økning av grønnsaksinntak og reduksjon av sukkerinntak er etter min mening de to viktigste målene for å bedre kostholdet i Norge.

Grønnsaker kan bli noe av det mest spennende smaksmessig, men da må man tørre å komme ut av egen komfortsone og eksperimentere med nye oppskrifter og tilberedningsmåter.

Squash er supermat
Squash, eller zucchini, som den også heter er en veldig sunn grønnsak. Den har i seg selv lite smak, men tar gjerne opp smak fra annen mat som den blir kokt eller stekt sammen med. Rå grønn squash kan brukes til det samme som agurk. Den kan brukes naturell i forskjellige salater kuttet i skiver eller biter, og også til ost eller garnityr. Gul squash bør varmebehandles. Lett kokt eller stekt er squash ypperlig som tilbehør til kjøtt og fisk. Squash kan også deles i to, fylles med kjøttdeig og hakket løk og stekes i ovnen. En selvfølge i ratatouille, en fransk grønnsakgryte eller den tilsvarende greske og tyrkiske retten som heter briam.

Squash har 15 kalorier pr 100 gram og en rekke vitaminer, mineraler og plantenæringsstoffer inkl. vitamin A, B, C og jern. Den inneholder bare 2,2gram karbohydrat per 100 gram og gir ingen blodsukkerstigning.

Prøv denne nydelige lasagne varianten denne helg, det blir sikkert ikke den siste gangen du lager den!

Du finner hele oppskriften her.

Bon Appetit!

Hilsen Fedon

Følg bloggen min på

 

Kategori: Innlegg
Publisert 2016-03-04. Endret 2016-03-04