Fedon.no - logo
hd videos redtube

Macaroni & Cheese grateng med brokkoli

Macaroni & cheese er en klassisk pastarett fra USA, som er elsket av både voksne og ikke minst barn. Men originalversjonen er både karbohydratrik og næringsfattig. Nå får du min versjon som er supersunn, meget proteinrik og fiberrik. Svært enkelt å lage, mettende og velsmakende både for store og små. Du kan også lett lage dobbel porsjon og fryse til en annen middag, så sparer du også tid!

Lavere GI, men mye karbohydrat og lite protein og fiber
Vanlig pasta er laget på durumhvete, en type hard hvete. Pasta laget av durumhvete har lavere GI (glykemisk indeks) enn både brød og poteter, men bør fortsatt spises med måtehold, fordi den inneholder mye karbohydrat og lite protein og fiber, som ender opp med å gi betydelig blodsukkerbelastning (glykemisk belastning eller GB).  Jo mindre du koker pastaen, jo lavere GI vil den ha. Derfor vil «al dente» pasta som har litt tyggemotstand, være bedre for blodsukkeret enn overkokt pasta.

Fedon pasta: høysmak, høyprotein, høyfiber og lavkarbo
Vanlig pasta inneholder fortsatt svært mye karbohydrat, hele 73,1 % av tørrvekten og bare 11,9 % protein. Fiberinnholdet i vanlig pasta er ganske lavt, bare 4,2 % (den store matvaretabellen, Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet, Gyldendal Undervisning 2001).

Nå har vi imidlertid revolusjonert pasta og etter lang produktutvikling sammen med en italiensk produsent klart å få produsert en pastatype som har det samme utseende og den samme gode smaken som vanlig italiensk pasta, men med sterkt redusert innhold av karbohydrat og betraktelig økt innhold av protein og fiber. Den heter Fedon Fusilli.

Sammenligning av vanlig pasta og Fedon Fusilli per 100 gram tørr pasta:

 

Karbohydrat i gram Protein i gram Fett i

gram

Fiber i gram Kalorier (Kcal)
Vanlig pasta 73,1 11,9 1,3 4,2 352
Fedon Fusilli 25(66% mindre) 30 (252 % mer) 1 (30% mindre) 30 (714 % mer) 229 (35 % mindre)

 

I og med at Fedon Fusilli «smartkarbo»-pasta inneholder 66 % færre karbohydrater enn vanlig pasta, er også den glykemiske belastningen, GB (blodsukkerbelastningen), tilsvarende redusert. Dermed gir Fedon Fusilli lavere blodsukkerbelastning eller GB (Hva er GI/GB?) som bønner, linser og kikerter og er et definitivt bedre valg enn tilsvarende mengde poteter eller ris. Ikke bare det: Fedon Fusilli har 252% mer protein enn vanlig pasta, 714% mer fiber og 35% færre kalorier, mens den smaker akkurat som vanlig italiensk pasta.

Den er faktisk MYE sunnere enn fullkornpasta og egner seg veldig bra for personer med diabetes og/eller overvekt. Ikke minst er det bra for barn, som typisk får i seg for mye sukker og stivelse, men for lite protein og fiber. Barn elsker pasta og Fedon Fusilli blir en veldig god løsning for en rask middag.

Nå kan du dermed nyte velsmakende pasta oftere med god samvittighet!

For flere deilige pastaoppskrifter se Fedon sin bok: Fedon Lindberg Sunne pastaretter

Oppskriften på Macaroni & Cheese grateng med brokkoli finner du her

Bon Appetit!

Hilsen Fedon

Følg bloggen min på

Kategori: Innlegg
Publisert 2016-02-29. Endret 2016-02-29