Fedon.no - logo

Prioriterer du deg selv høyt nok? Fem tips:

Gi deg selv en ny start ved å prioritere deg selv! Sett dine behov først basert på det du mener er viktigst i livet ditt og legg om vanene dine, og du vil oppleve en fantastisk forandring. Dette er faktisk ikke egoistisk, som du kanskje tenker.  Ved at du selv får det bedre, blir du nemlig også til større glede for dine nærmeste også!

Still deg selv følgende spørsmål:

Hvor flink er du til å si nei til andre? (på en skala fra 1-10 hvor 10 er veldig flink)

Hvor mye stress opplever du i hverdagen? (på en skala fra 1-10 hvor 10 er mye stress)

Hvor tilfreds er du med din tilværelse? (på en skala fra 1-10 hvor 10 er mest fornøyd)

Hvem og hva er viktigst i livet ditt og hvorfor?  (skriv i prioritert rekkefølge)

Gir du nok oppmerksomhet og bruker du mest ressurser på det du sier er viktigst?

Hva er meningen og målet i livet ditt? :

Hvis du hadde en tryllestav og kunne fjerne tre problemer som plager deg, hvilke ville disse være?

  1. ___________________________________________________________________
  2. ___________________________________________________________________
  3. ___________________________________________________________________

Har du bestemt deg å endre det som må endres og gjøre det som skal gjøres for å bli friskere / få det bedre? 

Mye av den uro og det stress som mange opplever, skyldes at det er stor avstand mellom det man egentlig mener er viktig i livet, og det man faktisk opplever og gjør.  Det er lett å bli overveldet i livets kaos, av alle målene og ansvaret man føler. De aller fleste svarer ganske forutsigbart. Foreldre svarer at barna er viktigst, så kommer ektefellen eller kjæresten, deretter kommer foreldre og andre familiemedlemmer og eventuelt venner. Interessant nok svarer under fem prosent at de selv er viktig i livet sitt, og de som gjør det, plasserer seg selv sist. Bare det at mange ikke nevner seg selv som viktig, illustrerer hvor lite mange prioriterer viktige egne behov.

Ta på oksygenmasken selv først

Når vi reiser med fly, blir vi fortalt at hvis kabintrykket faller, må vi ta på vår egen oksygenmaske før vi hjelper andre. Vi kan ikke gi av noe vi ikke har, og vi er til liten hjelp for andre om vi selv møter veggen ved ikke å pleie oss selv godt nok. Dermed er det en avstand mellom det vi egentlig synes er viktig (for eksempel egen helse), og det vi faktisk sier og gjør.

Selv om mange svarer at familien er viktigst i livet, er svaret ofte nei når vi spør om det er disse personene som får mest oppmerksomhet og tid. Jobben og karrieren er det som opptar svært mange. Mest uttalt er det hos menn, men også mange kvinner opplever at de bruker for mye tid og krefter på jobb, på bekostning av familien og nære relasjoner.

En slik stor avstand mellom det man ønsker og det man gjør er kilde til mye stress og uro. Det er jo slik at alt annet enn bevisst og oppmerksomt å satse på det som er viktig, er ubevisst å satse på det som ikke er viktig.

Her er fem punkt som kan hjelpe deg videre:

 1. Spis bedre
Det betyr: spis variert og balansert mat med langsomme karbohydrater, nok protein, sunt fett, masse fargerike grønnsaker og spis ofte. Holder du en jevn forbrenning og sørger for metthet og energi som varer, gir det et jevnt blodsukkernivå og kroppen din får det bedre og yter mer. Fem måltider om dagen holder forbrenningen i gang (tre hovedmåltider og to mellommåltider).

 2. Beveg kroppen
Kroppen blir bedre og bedre jo mer den brukes! Verdens Helseorganisasjon anbefaler at du beveger deg og får opp pulsen minimum en halv time hver dag. Vil du også bli sterkere og øke din forbrenning døgnet rundt, bør du legge inn styrketrening to-tre ganger i uken. Begynn i det små og hev listen etter hvert som formen stiger. Legger du mosjonen inn i hverdagen, blir den lettere å utføre, som å gå til butikken i stedet for å kjøre.

 3. Stress ned
Når du føler deg stresset, reagerer kroppen som om du stod overfor en reell fare. Den frigjør hormonene som er nødvendige for å takle den, som igjen gjerne fører til ekstra fett rundt magen, nedsatt sexlyst, mindre overskudd, konsentrasjonsproblemer og svekket hukommelse. Maten som fører til store blodsukkersvingninger skaper også stress. Spiser du mat som gir jevnt blodsukker, reduserer du kroppens produksjon av stresshormoner. Lær deg også å mestre stresset ved fysisk aktivitet, meditasjon, yoga og liknende.

 4. Sov nok
Sørg for å få nok hvile og søvn. Dårlig og lite søvn gjør deg uopplagt og mindre rustet til å møte utfordringer. Dårlig søvn er en betydelig stressfaktor for kroppen og kan føre til vektøkning, økt behov for søtt, dårlig blodsukkerregulering og økt kolesterol og blodfettstoffer.

 5. Kjenn deg selv bedre
Hvis du nedprioriterer deg selv og lar ofte jobb og andre menneskers krav gå foran dine egne behov, får du ikke overskudd til å leve livet ditt i balanse. Finn ut hva som er viktigst for DEG. Forandrer du livsstilen din, innebærer det mer enn å forandre kostholdet. Da inkluderer du samtidig bevegelse og mosjon og reduserer stressnivået ditt. Endrer du livsstilen din, skjer det noe fantastisk.

Hvis du vil lese mer om dette, ta en titt på min bok «Tid med maten» .

Lykke til

Hilsen Fedon

Kategori: Innlegg
Publisert 2016-01-17. Endret 2016-01-18
Kontakt oss