Fedon.no - logo
hd videos redtube

Slik kan du bli kvitt diabetes

I dagens (06.05.2016) utgave av Dagbladet kan du lese hvordan Jarle Eid Bratholmen,  som fikk diagnosen type 2 diabetes for syv år siden, nå viser helt normale verdier. Han klarte å slutte med insulinsprøyter og kolesterolsenkende medikamenter.

I min artikkel på fedon.no kan du lese mer om hvor stort problem diabetes er, hvilke typer diabetes som finnes og hvor mange som er rammet i Norge og i verden. Videre kan du lese om årsakene til hhv type 1 og type 2 diabetes og koblingen mellom kosthold og livsstil, overvekt og type 2 diabetes.  Type 2 diabetes øker betydelig ens risiko for å utvikle hjerte- og karsykdommer, demens, psykiske lidelser og mange vanlige kreftformer.  Dette skyldes både for høyt blodsukker, økt inflammasjon (betennelse) og bivirkninger av for mye insulin i kroppen som resultat av insulinresistens.

Går det an å bli kvitt diabetes type 2?

I og med at definisjonen av diabetes er forhøyet blodsukker og livsstilsendringer kan føre til at blodsukkerverdiene vedvarende er innenfor normalen, har du per definisjon kvittet deg med diabetes.

Du kan ikke kvitte deg ikke med genetikken som har disponert for sykdommen, men du kan kvitte deg med symptomene og dermed diagnosen. Det er tre grep for å oppnå dette; klart viktigst er vektreduksjon, men også nok søvn og fysisk aktivitet. For å oppnå vektreduksjon, er kosthold viktigst. Fysisk aktivitet kan deretter hjelpe opprettholde vektreduksjonen.

Om du da er kvitt symptomene, eller om sykdommen bare er utsatt, er et tema som diskuteres. For pasienter som fortsatt har god egenproduksjon av insulin, er det lettere å holde seg diabetesfri lenger. Hvor mye egenproduksjon av insulin man har, kan måles med en blodprøve som heter fastende C-peptid. Denne kan alle fastleger rekvirere.

Jo lenger du har hatt diabetes, jo større er risikoen for følgesykdommene av diabetes, som synstap, nyresvikt, hjerte- karsykdom, demens og ulike kreftformer.

Hjelper det å kutte ned på karbohydrater?

Diabetes er en sykdom hvor blodsukkeret er unormalt høyt. Har du spist på en måte som belaster blodsukkeret og fått overvekt og type 2 diabetes, er det ikke lurt å fortsette med det. Et kosthold som ikke belaster blodsukkeret i betydelig grad er et kosthold med færre og langsomme karbohydrater, altså mindre stivelse og sukker. Hvor mye man trenger å kutte ned på raske karbohydrater (som har høy glykemisk indeks og belastning) må tilpasses til den enkeltes insulinbehov og graden av insulinresistens. Mange trenger hjelp til å legge om kosten og livsstilen på en måte som gir de ønskede resultater.

Mat og mosjon bedre enn insulin

Flere gode studier, inklusiv fra Norge. viser at livsstilsendring er bedre enn insulinbehandling for type 2 diabetikere. Store studier fra USA og Finland viser at selv små livsstilsforbedringer kan halvere risikoen for å utvikle diabetes. WHO sier at 80 pst av type 2 diabetes kan forebygges med sunnere livsstil. Enkle tiltak som å følge prinsippene bak den tradisjonelle middelhavskosten med mer fisk, grønnsaker, bær, nøtter, belgfrukter, fullkorn og mindre sukker, stivelse (brød, poteter, ris, pasta), mindre rødt kjøtt og valg av sunt fett som olivenolje, rapsolje og fet fisk er tingen. Ja til og med 3-4 kopper kaffe og et glass vin daglig ser ut til å redusere dramatisk risikoen for diabetes. Hva venter vi på?

 På tide med kostreform?

Det er på tide å snu! Det finnes nok viten som vi må ta innover oss. Alle makter ikke å endre livsstil. Noen vil eller kan ikke. Disse skal selvsagt ikke straffes for det ved ikke å få insulin eller medikamenter, men jeg er kritisk til at type 2 diabetikere fortsatt ikke får reelle alternativer i form av råd og støtte til å gjennomføre varige kostholds- og livsstilsendringer.

Det skal faktisk ikke mer til enn en viss reorganisering av tallerkenen. Mindre sukker, men også mindre brød, poteter, ris og pasta gir mindre blodsukkerbelastning og krever mindre insulin. Da blir det også mer plass til grønnsaker, belgfrukter, nøtter, frø og fullkorn. Det skal ofte også mer sunt fett og mer protein til, særlig i form av fisk og skalldyr. Et par kopper kaffe og ett glass vin daglig (men man kan også klare seg utmerket uten) virker også positivt. For godt og enkelt til å være sant?

Hvordan vil vi ha det, skal det være bedre mat og mer mosjon, mindre stress og nok søvn, eller mer insulin og medikamenter? Nok søvn kan faktisk redusere risiko for å utvikle type 2 diabetes med hele 84 pst! Valget bør være innlysende, men da må også offentlige ressurser kanaliseres deretter…

Det er hjelp å få

Ved vår klinikk har vi behandlet mange tusen pasienter med overvekt og type 2 diabetes siden 1999 med hovedfokus på livsstilsendring. Resultatene er forbløffende og jeg har sett dem gang på gang i min 30-årige karriere som lege. De aller fleste klarer å slutte helt med insulin eller redusere dosen kraftig, samtidig som de går ned i vekt og får normalt blodsukker, blodtrykk, kolesterol og fettstoffer og dertil mindre behov for medikamenter og dramatisk forbedret livskvalitet. Uansett hvor du bor i landet kan vi hjelpe deg, vi tilbyr nemlig også nettbaserte videokonsultasjoner.

Du der sjefen i ditt liv og du kan forebygge eller kvitte deg med type 2 diabetes, valget er ditt!

Hilsen Fedon

Følg bloggen min på

 

 

 

 

Kategori: Innlegg
Publisert 2016-05-06. Endret 2016-05-06