Fedon.no - logo
hd videos redtube

Slik får du en sunnere påske i år!

For de fleste innebærer påsken gode dager med lange turer og mye god mat. Spesielt alle som drar til fjells vet å kose seg med mengder av potetgull, marsipan og sjokolade foran peisen om kvelden.

Chocolates. Chocolate. Assortment of fine chocolate praline in dark and milk chocolate with vanilla and mint. Variety of Chocolate sweets

Påskeegg som bugner av sjokolade, marsipan og smågodt. Sistnevnte har mange også kjøpt rikelig av, som resultat av påskegodt priskrigen, som kan ha vært bra for matkjedenes markedsandeler, men usunt for folket. Kvikklunsj plasseres i tursekken og pølser på termos. Gode middager med fete sauser og alkoholholdig drikke. Påsken kan være en utfordring for ethvert forsett om en sunnere livsstil. Men det behøver ikke være det ene eller det andre, full utskeielse eller askese. Du kan kose deg med god samvittighet.

Målet er nemlig ikke å spise kjernesunt hele tiden, men å spise på en måte som gir god helse uten at man er ekstrem. Velg deg dine utskeielser bevisst, og skei ut med god samvittighet når du først gjør det. Jeg mener det er viktig å bli bevisst valgene man tar, men vil understreke at det ikke behøver å bety at sjokoladen skal byttes ut med en selleristang.

Marsipanstenger -jul- Hjemmet 2004-Esten Borgos-10-24 13.24.36

For eksempel finnes det marsipan som har 30% mandler og marsipan som har 60% mandler. Du kan velge mellom melkesjokolade eller sjokolade med 70% kakao eller mer.  Det finnes kjempegod sukkerfri sjokolade som er søtet med sunne og naturlige sukkeralternativer, faktisk både som melkesjokolade og som mørk sjokolade. Det finnes med andre ord bedre og dårligere valg, så vær bevisst på hva som finnes av bedre alternativer.

Her får du deilige oppskrifter med supergode oppskrifter på sukkerfrie, sunne kaker og konfekt, som du kan nyte med god samvittighet!

Unngå helst

Øl inneholder maltsukker, og det øker blodsukkeret mer enn vanlig sukker. Alkohol er faktisk med på å redusere blodsukkeret, og derfor er alkoholfritt øl verre enn vanlig øl. Av salte snacks er potetgull det verste valget. Gå heller for en neve med nøtter eller små mengder popcorn. Nå finnes det også saltreduserte nøtter.  Vingummi og lakris bør du unngå i påskeegget. De inneholder mye sukker og ingen næringsstoffer, og gir en rask blodsukkerstigning etterfulgt av et raskt blodsukkerfall.  Da får du fort lyst på mer godteri.

Kos deg med god samvittighet

I høytider og ved andre spesielle anledninger må man kunne tillate seg litt mindre sunne saker — spesielt i påsken, som for mange innebærer mye fysisk aktivitet. Vil du ha Kvikk Lunsj på påskeskituren, så spis den med god samvittighet!

Men hvis du vil spise sunt og holde blodsukkeret jevnt, kan jeg anbefale mye godt som erstatning for potetgullet, ostepops’en og konfekten. Det er viktig å kose seg, men snacks trenger ikke bety søtt eller usunt. Det er absolutt plass til snacks i et balansert kosthold. Snacksen jeg foreslår her, er faktisk så sunn at du bør unne deg litt av den hver dag.

Nøtter og sjokolade har fått stempel som kaloririk ”nei-mat”. Men nøtter og mørk sjokolade er rene helsekosten sammenlignet med fettfattige alternativer som gelé- og skumgodteri, som kun består av sukker og kunstige farger.

137.5 Sukrin melkesjokolade
Mørk sjokolade med mer enn 70 prosent kakao inneholder viktige mineraler pg sporstoffer, antioksidanter, sunt fett, lite sukker og har en lav glykemisk belastning. Derfor må du gjerne unne deg noen biter til kaffen, eller en kopp varm sjokolade etter skituren. Jeg anbefaler at du bruker enten Smartsweet eller Erytritol/Stevia (f.eks. Sukrin) i stedet for sukker. Du kan tilberede drikken av vanlig kakaopulver og enten kumelk, eller melkealternativ fra soya, mandler, havre osv., eller du kan lage en mer eksklusiv variant med mørk sjokolade (70 %). Du kan også smelte sukkerfri melkesjokolade eller mørk sjokolade og fortynne med helmelk eller lettmelk.

Mixed Nuts Healthy snack close up shot

Nøtter er noe av det sunneste du kan spise, enten det er peanøtter, cashewnøtter, mandler, valnøtter, hasselnøtter eller paranøtter. Nøtter inneholder protein, en rekke vitaminer, sporstoffer og fiber. Dessuten er de rike på omega-9 fettsyrer, en type fett som bør utgjøre mesteparten av fettet du spiser. Valnøtter inneholder i tillegg omega-3 fettsyrer.

Selv om fettet i nøttene er bra for deg, bør du ikke proppe i deg store mengder hvis du vil passe vekten, en neve om dagen er passe.

Bilde av oliven til tekst
Det samme gjelder oliven, som også smaker godt som snacks for dem som fyser på noe salt. Marinerte oliven er et sunt alternativ til salte snacks som potetgull. Du kan enten kjøpe dem ferdig marinert, eller du kan marinere dem selv. Marinaden lager du av olivenolje, urter, hvitløk og krydder.

Fruit and vegetable borders Fruit and vegetable borders on wood table

Et godt, søtt alternativ er tørkede aprikoser, dadler, svisker eller tørkede bær eller rett og slett frisk frukt. Rå grønnsaker er også snacks, spesielt hvis de serveres med en god dipp, for eksempel en nylaget guacamole av modne avokadoer. Bruk stenger av agurk, paprika, selleri eller rå gulrøtter. Rå blomkålbiter, sukkererter og reddiker er også gode å knaske på. Du kan selvsagt lage andre typer dipp også, forutsatt at du ikke bruker rømme, men gresk yoghurt naturell, Skyr eller kesam blandet med urter, krydder, litt olivenolje og sitron.

slice of cheesecake with topping,selective focus

Du kan faktisk lage sunne og næringsrike kaker som smaker veldig godt. Bruk nøtter, frø, bær og egg som hovedingrediens. Bytt ut vanlig sukker med Smartsweet eller annet sunt søtstoff, og kakene vil gi mindre blodsukkerbelastning og inneholde færre kalorier og mer fiber og protein. Server nøttebunn med pisket krem og friske bær. Du kan også bruke supergode sukkerfrie og glutenfrie kakemikser med veldig lavt karbohydratinnhold.

Woman with handful of freshly picked organic blueberries

 

En frisk fruktsalat eller nyrørte bær over naturell gresk yoghurt. Skyr eller kesam tilsatt litt Smartsweet, kan være deilig forfriskende som dessert eller ettermiddagssnacks. Bær er svært rike på antioksidanter som beskytter kroppens celler og styrker immunforsvaret.

raspberries and raspberry jam on a white background

I stedet for vanlig syltetøy til frokosten, kan du velge sukkerfritt syltetøy. Men enda bedre er det om du har bær i fryseren og som du kan røre med Smartsweet, eller koke hjemmelaget syltetøy med disse søtningsalternativene.

Bytt ut egg og baconet om morgenen med en deilig omelett.

Tenk alternative tilbehør til påskemiddagen. I stedet for kokte poteter, kan du kanskje servere erter, bønner, linser eller kikerter. Du finner mange oppskrifter her.

En smoothie basert på bær og kesam, Skyr eller gresk yoghurt blir et godt kveldsmåltid.

Men viktigst: Nyt høytiden og ferien med dem du er glad i!
God Påske!!

Hilsen Fedon

 

Følg bloggen min på

Kategori: Innlegg
Publisert 2016-03-21. Endret 2016-03-21