Fedon.no - logo
hd videos redtube

Sprøstekte squashkaker

Har du aldri smakt sprøstekte squashkaker? Da er denne oppskriften til deg!

Squash spiller hovedrollen i denne helt nydelige retten. Squash, eller zucchini som det også heter er en veldig sunn grønnsak. Den har i seg selv liten smak, men tar gjerne opp smak fra annen mat som den blir kokt eller stekt sammen med.

Rå grønn squash kan brukes til det samme som agurk. Den kan brukes naturell i forskjellige salater kuttet i skiver eller biter, og også til ost eller garnityr. Gul squash bør varmebehandles. Lett kokt eller stekt er squash ypperlig som tilbehør til kjøtt og fisk. Squash kan også deles i to, fylles med kjøttdeig og hakket løk og stekes i ovnen. En selvfølge i ratatouille, en fransk grønnsakgryte eller den tilsvarende greske og tyrkiske retten som heter briam.

Squash har 15 kalorier pr 100 gram og er en god kilde for kostfiber og en rekke vitaminer, mineraler og plantenæringsstoffer inkl. vitamin A, B, C, B-vitaminet folat, jern og kalium. Den inneholder bare 2,2gram karbohydrat per 100 gram og gir ingen blodsukkerstigning.

Squashkaker er enkle å lage, smaker fantastisk, er kalori- og karbohydratfattig og er en perfekt måte å få i seg mer grønnsaker. Jeg kan garantere at alle, både store og små vil elske disse sprøstekte herlighetene som er fulle av smak og i tillegg supersunne. Kanskje blir disse familiens nye favoritt? Kos dere!

Server gjerne med kesam, avokadopuré, eller kesamdipp. Se oppskriftene her

Bon Appetit!

Hilsen Fedon

Følg bloggen min på

Kategori: Innlegg
Publisert 2016-05-30. Endret 2016-06-28