Fedon.no - logo
hd videos redtube

Squashspagetti Alfredo med blomkålkrem

Denne lettere versjonen av spagetti Alfredo er korn- og glutenfri og kan også hvis ønskelig gjøres melkefri, men likevel full av smak fra deilig kremet Alfredo-saus.

Squash spiller hovedrollen i denne helt nydelige retten, da i form av squashnudler som du kan enkelt lage ved hjelp av Spirelli grønnsaksstrimler

Med slike retter kan du komme videre fra å bruke litt brokkoli og gulrøtter som pynt ved siden av kjøtt, fisk, kylling og poteter til å la grønnsaker spille hovedrollen i måltidet. Det kan være veldig bra for både helsen din og planeten med flere vegetarmåltider hver uke. Ikke bare er alle fagfolk enig at et stort grønnsaksinntak er en av de beste investeringer i egen helse, men det er også noe av det viktigste du kan gjøre hvis du ønsker og trenger og gå ned i vekt. Grønnsaker kan bli noe av det mest spennende smaksmessig, men da må man tørre å komme ut av egen komfortsone og eksperimentere med nye oppskrifter og tilberedningsmåter.

Spirelli kan revolusjonere ditt kosthold

Her kommer et forslag som kan revolusjonere ditt kosthold. Du kan nå lage fantastisk «veghetti» altså spaghetti av rene grønnsaker og en fantastisk start er med zucchini, som også heter squash. Du kan gjerne kalle det «zoodles» fra «zucchini» og «noodles», eller «courgetti» fra courgette som er zucchini på fransk.  Alt du trenger er en enkel og rimelig redskap som heter Spirelli.

Squah er supermat

Squash, eller zucchini som det også heter er en veldig sunn grønnsak. Den har i seg selv liten smak, men tar gjerne opp smak fra annen mat som den blir kokt eller stekt sammen med. Rå grønn squash kan brukes til det samme som agurk. Den kan brukes naturell i forskjellige salater kuttet i skiver eller biter, og også til ost eller garnityr. Gul squash bør varmebehandles. Lett kokt eller stekt er squash ypperlig som tilbehør til kjøtt og fisk. Squash kan også deles i to, fylles med kjøttdeig og hakket løk og stekes i ovnen. En selvfølge i ratatouille, en fransk grønnsakgryte eller den tilsvarende greske og tyrkiske retten som heter briam.

Squash har 15 kalorier pr 100 gram og en rekke vitaminer, mineraler og plantenæringsstoffer inkl. vitamin A, B, C og jern. Den inneholder bare 2,2gram karbohydrat per 100 gram og gir ingen blodsukkerstigning.

Oppskriften på Squashspagetti Alfredo med blomkålkrem finner du her.

Bon Appetit!!

Hilsen Fedon
Følg bloggen min på

Kategori: Innlegg
Publisert 2016-03-09. Endret 2016-03-09