Fedon.no - logo
hd videos redtube

Supergod, supersunn og superenkel høy-oktan frokost: Fedons Bircher Müsli

 Hva skjer når to kostholdinteresserte leger samarbeider for å få fram verdens mest velsmakende, sunne og enkle frokost, som du kan attpåtil lage i forveien og for flere frokoster om gangen? Og som kan vel så bra kan bli din kveldsmatfavoritt? Svaret er Fedons Bircher Müsli.

Men først litt historie. Den sveitsiske legen Maximilian Bircher-Brenner oppfant den originale oppskriften på det som siden har blitt kalt etter ham, nemlig Bircher Müsli. Dette var rundt år 1900 og oppskriften ble utviklet av Dr. Bircher for sine pasienter. Etter hvert ble den velsmakende grøten svært populær, spesielt i tysktalende land, men de siste årene har den fått internasjonal suksess.

Prinsippet med den tradisjonelle Bircher müsli er at store havregryn legges i bløt i enten eplejuice eller melk natten over. Dagen etter tynnes ut müslien med yoghurt naturell, raspet eple blandes i og frukt (fersk eller tørket) tilsettes alt ettersom hva man liker eller har liggende. Nøtter og/eller frø kan strøs over om man ønsker, samt litt honning eller lønnesirup hvis man vil ha det litt søtere. Det er bare fantasien som egentlig setter grenser, eller det man har i skuffene – alt av frukt eller bær, kjerner og korn, nøtter og frø kan tilsettes müslien.

I originaloppskriften ble det brukt mer frukt enn havregryn og sistnevnte ble bløtlagt over natten. Bruker man lettkokte havregryn, kan man forkorte tilberedning til 30-60 minutter, men det er både bedre, mer velsmakende, sunnere og enklere å gjøre grøten i stand kvelden før. Den holder seg fint i kjøleskapet både to og tre dager, som betyr at du kan lage grøt for flere frokoster. Da trenger du ikke bruke tid i det hele tatt om morgenen, det er bare å forsyne deg.

Kun fantasien setter grenser
Det er heller ikke slik at Bircher müsli kun egner seg som frokost. Du kan vel så bra nyte den som mellommåltid, lunsj eller kveldsmat. Du kan variere smaken i det uendelige, f.eks. kan du varierer frukt og bære, slik som blåbær (friske, fryste eller tørkede), jordbær, bringebær, nektariner, druer, epler, pærer, appelsin- eller klementinbiter. Eller hva med tørkede frukter eller bær slik som rosiner, tranebær, eller biter av tørkede aprikoser, dadler, fikener eller svisker. Fordelen med de trøkede variantene er at du kan ha dem liggende i skapet. Så kan du variere med ulike frø, slik som sesamfrø, chiafrø, linfrø (helst knust), solsikkefrø, gresskarfrø og nøtter eller mandler. Eller hva med litt ristet kokos?

Fedons proteinrike, smartkarbo og smartfett variant
En ulempe med den tradisjonelle Bircher müsli er imidlertid et det er relativt mye karbohydrat og lite protein. Derfor tenkte jeg at jeg kunne videreutvikle min gode kollegas grunnoppskrift, slik at sluttresultatet er minst like velsmakende, men også mye sunnere og bedre for vekten og for dem som har diabetes, eller som er opptatt av å holde stabilt blodsukker.

Resultatet er Fedons Bircher Musli, proteinrik, fiberrik, med sunt fett, både omega 3, 6 og 9. Ikke bare det, men ved å bruke Biola, Kefir eller kulturmelk, får du også masse snille probiotiske bakterier, som er superviktige for tarmen din, mens resten av ingrediensene bidrar med prebiotisk fiber, som kan gi dem næring. Og superenkelt er det!!

Kvelden i forveien settes Fedon Müsli (som er langt mer proteinrik og fiberrik enn rene havregryn) og Biola naturell (eller Kefir eller Kulturmelk) sammen med resten av ingrediensene kaldt over natten. Juster eventuelt konsistensen med litt vann. Dette kan du også trenge å gjøre før du spiser, fordi ingrediensene sveller en del.

Prøv den og du vil garantert takke meg for det: Oppskriften får du her!

 

Bon Appetitt!

Hilsen Fedon

 

Følg bloggen min på

Kategori: Innlegg
Publisert 2016-02-03. Endret 2016-02-03