Søk

close search

Peter og Gry – 3 år etter Eurodiet

Det er litt skremmende at det snart har gått 3 år siden vi første gang oppsøkte E2-helse for en livsstilsendring ved hjelp av Euro-dietten – hvor i all verden har denne tiden blitt av?

Forrige gang vi delte våre erfaringer var på vårparten i 2016 – hvor vi begge var kommet over i Euro-diettens fase III – så nå er det vel på tide med en aldri så liten oppdatering.

Etter at vi hadde tilbakelagt alle 4 fasene i løpet av sommeren 2016 ble vår nye «kamerat og følgesvenn» (badevekten) enda bedre likt da den avslutningsvis valgte å presentere tallet 97 for undertegnede – mens fruen fikk servert et tall som var hele 21 lavere enn utgangspunktet.

Dette var resultater som var hinsides våre forhåpninger ved oppstarten på senhøsten i 2015! 

Men det er ikke til å komme utenom at dette var den enkleste perioden i livsstilsendringen– ettersom vi frem til nå hadde hatt både detaljerte planer og tett oppfølging i de ulike fasene.

Plutselig kom hverdagens utfordringer brått og brutalt på oss – hvordan skulle vi klare oss mot alle disse fristelsene som hverdagslivet er fulle av?

Et av grepene vi tok for å takle denne utfordringen var fortsatt regelmessig oppfølging hos E2-helse helt frem til sommeren 2017 – hvor vi bl.a. ble testet og veid jevnlig. Dette hjalp oss med å bli mentalt i denne «boblen» rundt en sunnere livsstil så lenge vi følte vi hadde behov.

Men etter hvert ble denne tankegangen en så naturlig del av vår hverdag at man ikke hadde behov for hverken å telle kalorier eller veie maten lenger. Det kom til et punkt hvor man følte at man gikk over på «autopilot» og derfra bare vet man hva og hvor mye man kan spise!

En annen viktig ting er at nå som vekten vår er mer tilpasset høyden vår – er det blitt adskillig lettere å utføre fysiske aktiviteter. Terskelen for å prøve ut nye aktiviteter er helt plutselig blitt overkommelig – dermed også nysgjerrigheten og viljen. Tiden med «vondt i lysten» er forbi!

Tidligere nevnte vi at en av grunnene til livsstilsendringene våre var at vi ønsket å gjenoppta tidligere aktiviteter som fuglejakt, fjellturer og kajakkpadling.

Selv om rompa nå får plass i kajakken igjen har vi dessverre ikke fått padlet enda – ei heller fått til fuglejakt i fjellet – men om høsten blir det en del fjellturer – og jeg har klart å gjennomføre et personlig mål – bestige toppen av «Bitihorn»  (1607 moh) – jeg har tidligere måtte avbryte lenge før jeg nådde halvveis grunnet overvekt og kneproblemer.

I tillegg til at vi har begynt med sykling har vi også blitt fullstendig bitt av golf-basillen. Som de fleste andre er vi imidlertid også plaget av tidsklemmen – og må dessverre ofte prioritere de hverdagslige aktivitetene. Men vi prøver så langt det lar seg gjøre å få til en spinning time, en golfrunde, en sykkeltur eller rett og slett bare en luftetur med hunden de gangene anledningen byr seg.

Fysisk aktivitet var noe som absolutt ikke stod på agendaen for noen år siden – mens nå har det blitt en helt naturlig del av vår hverdag uten at vi har noe mål om hverken å få en kropp som Arnold Schwarzenegger eller å delta i «Birken».

Nå vil jeg ikke påstå at det har vært bare enkelt å holde vekten 100% siden forrige gang vi delte våre erfaringer – noe vi heller ikke har klart. Kroppen jobber som kjent mot oss som har gått ned i vekt, samtidig som at vi trenger en del mindre kalorier enn før.

Det har nå gått over 2 år siden vi var ferdig med Euro-dietten – og vi har underveis funnet vår trivselsvekt. Jeg veier nå rett i overkant av 0,1 tonn, mens fruen vekt ligger stabilt på rundt 71 kg.

Dette betyr at vi begge har gått opp ca 4-5 kg i ettertid – noe vi er kjempefornøyd med ettersom vi nå har et tilnærmet normalt kosthold.

Denne vektøkningen kom relativt raskt etterpå – slik at vekten har vært rimelig stabil de siste 2 årene.

Vi har fortsatt høyt fokus på skillet mellom hverdag og fest – for det er ikke til å komme utenom at vi er livsnytere som liker å lage god mat med tilhørende godt drikke – og dette er noe som vi absolutt ønsker å fortsette med i fremtiden. Men for å kunne gjøre det må man vi ta noen grep som å begrense inntaket av kalorier i ukedagen samt få til en treningsøkt iblant.

For oss er det ikke selve tallene som vår felles venn badevekten serverer oss jevnlig som er det viktigste – men heller det at man kan føle seg fornøyd med seg selv og den nye livsstilen.

Da våkner man opp hver morgen med godt humør og et smil om munnen.

Nøtterøy, den 1. juli 2018

Gry (48) og Peter (50)

Typisk festmat hos oss

MENY