Fedon.no - logo

Blodsukkerbalansen – hvorfor er det viktig for deg og meg?

KATEGORI:

EMNER:, , , , ,

Viktigheten av  ha et godt og stabilt blodsukker er ofte  forbundet med det å ha diabetes, men blodsukkeret er viktig for absolutt alle mennesker. Vi  har alle et blodsukker, og hvordan blodsukkeret oppfører seg har svært mye å si for hvordan du har det i hverdagen din , og for nåværende og fremtidig helse.

Hvordan vi spiser og lever påvirker blodsukkeret vårt hele tiden. Vi kan si at blodsukkeret er et speil på hvordan du lever. Det påvirkes av hva du du spiser og drikker, fysisk aktivitet, stress indre uro og dårlig søvn.

Når sulten gnager, kan det være lett å ty til raske karbohydrater, fordi det er lettvint og fordi vi får lyst på slik mat som gir oss raskt energi igjen, altså får blodsukkeret fort opp. Vi tyr da til  brød, baguetter, boller, brus, kjeks eller kaker. Vi nordmenn har jo også en tradisjon for mye brødmat, poteter, og inntog av mye pasta og pizza de siste tiårene.  Dette er mat som får blodsukkeret til å stige fort, men dessverre faller det nesten like raskt.  Dette fører til svingende blodsukker, som vist på kurven under.


«Hvis tilgjengeligheten på raske Karbohydrater er høy, vil overflødig blodsukker lagres som fett slik at vekten øker.«

 

 

 

Lavt blodsukker : Med blodsukkerfallet kommer ubehag: Vi blir sur, gretten, trøtt, daff, ukonsentrert, utålmodig, irritabel og følsomme. Vi kan også få hodepine og føler oss nedstemt, sliter med å få ting gjort og fordi vi er laget slik vi er, får vi igjen behov for matvarer som kan få blodsukkeret vårt opp igjen – karbohydrater. Slik vil blodsukkeret fortsette å svinge.

Høyt blodsukker: At blodsukkeret er ute av balanse, kan merkes på flere måter. Plagene som måtte komme når blodsukkeret blir for høyt, varierer nemlig fra person til person. De vanligste plagene er at du blir trett, slapp, tørst og må late vannet hyppigere enn ellers. En del vil også få nedsatt sexlyst og -evne, økt vekt, depressive humørsvingninger, de vil oppleve at sår leges dårlig og får kanskje hyppige infeksjoner. 

Stabilt blodsukker gir derimot godt med energi og overskudd, stabilt humør og glede, god forbrenning av maten, bedre søvn, bedre fordøyelse samt stabil og langvarig metthetsfølelse.

Det er mange helse viktige grunner til å holde blodsukkeret stabilt. Ustabilt blodsukker forbindes blant annet med økt fare for: 

  • Overvekt 
  • Diabetes type 2 
  • Hjerte- og karsykdommer 
  • Flere kreftformer 
  • Kroniske betennelsestilstander

Hormonbalansen
Kroppen vår er programmert til å ha et stabilt blodsukker på rundt 5, og her ønsker kroppen å være – den jobber dag og natt for å regulere blodsukkeret slik at du og kroppen kan ha det best mulig sammen. Det er mange hormoner som gjør dette i et samspill. Det viktigste hormonet er insulin.

Insulin er et hormon som sørger for at sukkeret fra blodet transporteres til lever og muskler der det skal forbrukes som energi, og lagres som glykogen (sukkerlager). Insulin er altså lagringshormonet vårt.

Når du spiser raske karbohydrater stiger blodsukkeret raskt og mye, og dette gir signal til bukspyttkjertelen om å skille ut insulin til blodet, jo høyere blodsukkeret er, jo mer insulin vil kroppen produsere. Hvis tilgjengeligheten på raske Karbohydrater er høy, vil overflødig blodsukker lagres som fett slik at vekten øker.

Får dette pågå over tid kan det føre til at presset på bukspyttkjertelen ødelegger de insulinproduserende cellene, og at kroppens celler blir “numme” for insulinet. Dette kalles insulinresistens. Etterhvert vil ikke blodsukkeret kunne reguleres ned, og du kan utvikle diabetes type 2.

Insulin er livsviktig – men store mengder insulin er faktisk helsefarlig
Langvarig overproduksjon av insulin kan blant annet føre til:

  • Diabetes type- 2
  • Fettlagring, og økt mat- og søtlyst
  • Mer betennelser
  • høyt blodtrykk
  • Uheldige kolesterolverdier
  • Dårlig sexlyst og infertilitet
  • Depresjon og alzheimer
  • økt kreftrisiko

Hva skal du spise: 

Energi får du fra maten du spiser. De energigivende næringsstoffene, er karbohydrater, proteiner og fett. Karbohydrater er det eneste av næringsstoffet som får blodsukkeret til å stige, og spesielt de raske karbohydratene som finnes i sukker, matvarer som inneholder sukker, fint mel og matvarer av fint mel, samt hvit ris og pasta. Vi har også langsommere karbohydrater som finnes i helt korn, grønnsaker , nøtter og belgfrukter. Disse matvarene skal vi absolutt spise hver dag, da de inneholder mye fiber, vitaminer og mineraler samt påvirker blodsukkeret lite.

Proteiner og fett får blodsukkeret til å holde seg stabilt, så det er viktig å velge rene proteinkilder fra fisk, kjøtt, egg, meieri, nøtter og belgfrukter, samt gode fettkilder fra fisk, olivenolje, nøtter, frø og avokado.

Kom i balanse:

Ved å leve bedre, spise riktig, bruke kroppen fysisk samt sørge for god søvn og stressmestring vil både  blodsukker, hormoner og du oppnå god balanse. Alle vil oppleve stor og umiddelbar endring på både vekt og helse ved å legge om kosten, men vi vet  at endring kan være vanskelig å få til, og derfor skal vi hjelpe deg med det! Oppfølging og veiledning over tid er det er for veldig mange nøkkelen til suksess. Vi er her for deg!!

Skrevet av Hege Hasler Barhaughøgda, Diabetessykepleier ved Fedon Helse.

 

Ønsker du kontakt med oss i Fedon Helse, kan du ringe oss på 22 92 60 00, eller bruke kontaktskjema under, så ringer vi deg.

Ring meg