Fedon.no - logo
hd videos redtube

Fedons påskesnacks

KATEGORI: Matvarer, Kosthold

EMNER:, ,

For de fleste innebærer påsken gode dager med lange turer og mye god mat, og mange som drar til fjells vet å kose seg med  potetgull, marsipan og sjokolade foran peisen om kvelden. Her har vi noen tips om snacks og påskekos for dem som tenker på et balansert lavglykemisk kosthold.

I høytider og ved andre spesielle anledninger må man kunne tillate seg litt usunne saker – spesielt i påsken, som for mange innebærer mye fysisk aktivitet. Vil du ha Kvikk Lunsj på påskeskituren, så spis den med god samvittighet!

Men hvis du vil spise sunt og holde blodsukkeret jevnt, kan vi anbefale mye godt som erstatning for potetgullet, ostepop’en og konfekten. Det er viktig å kose seg, men snacks trenger ikke betyr søtt eller usunt. Det er absolutt plass til snacks i et balansert kosthold. Snacksen vi foreslår her, er faktisk så sunn at du bør unne deg litt av den hver dag.

Nøtter og sjokolade har fått stempel som kaloririk ”nei-mat”. Men nøtter og mørk sjokolade er rene helsekosten sammenlignet med fettfattige alternativer som gelé- og skumgodter, som kun består av sukker.

Mørk sjokolade med mer enn 70 prosent kakao inneholder viktige sporstoffer, antioksidanter, sunt fett, lite sukker og har en lav glykemisk indeks. Derfor må du gjerne unne deg noen biter til kaffen, eller en kopp varm sjokolade etter skituren. Vi anbefaler at du erstatter helmelken med lettmelk, og at du bruker fruktose i stedet for sukker. Du kan tilberede drikken av vanlig kakaopulver, eller du kan lage en mer eksklusiv variant med mørk sjokolade (70 %).

Nøtter er noe av det sunneste du kan spise, enten det er peanøtter, cashewnøtter, mandler, valnøtter, hasselnøtter eller paranøtter. Nøtter inneholder protein, en rekke vitaminer, sporstoffer og fiber. Dessuten er de rike på omega-9 fettsyrer, en type fett som bør utgjøre mesteparten av fettet du spiser. Valnøtter inneholder i tillegg omega-3 fettsyrer (klikk på bildet for å lese mer om de sunne påskenøttene)

Selv om fettet i nøttene er bra for deg, bør du ikke proppe i deg store mengder hvis du vil passe vekten, en neve om dagen er passe. Det samme gjelder oliven, som også smaker godt som snacks for dem som fyser på noe salt. Et godt, søtt alternativ er tørkede aprikoser eller rett og slett frisk frukt.

Rå grønnsaker er også snacks, spesielt hvis de serveres med en god dipp, for eksempel en nylaget guacamole av modne avokadoer. Bruk stenger av agurk, paprika, selleri eller rå gulrøtter.

Rå blomkålbiter, sukkererter og reddiker er også gode å knaske på. Du kan selvsagt lage andre typer dipp også, forutsatt at du ikke bruker rømme, men yoghurt naturell eller kesam blandet med urter, krydder, litt olivenolje og sitron.

God Påske!

Guacamole

10- 12 porsjoner
10 min
Lett

Vil du ha hjelp til et sunnere kosthold?

Ring Fedon Helse på 22 92 60 00 (tastevalg 1) eller send inn kontaktskjemaet så ringer vi deg: