Fedon.no - logo
hd videos redtube

Lavkarbo, Smartkarbo, ketogen diett eller LCHF?

KATEGORI:

EMNER:, , , , , , ,

Kjært barn har mange navn men hva betyr det egentlig, og hva er forskjellen?

I Norge startet tematikken for ca 20 år siden med Dr. Fedon Lindberg som med sviende kritikk anbefalte nordmenn til å redusere inntak av enkle karbohydrater (KH) til fordel for et mer balansert kosthold (se *modifisert middelhavskost nedenfor).

Dette fordi et høyt inntak av KH påvirker blodsukkeret og dertil insulin på en negativ måte ved å stige til uheldige høye nivåer. Forskningen viser at svingende, høyt blodsukker og insulin fremmer inflammasjon og fettlagring i kroppen.

Høyt inntak av KH er sterkt forbundet med insulinresistens og diabetes type 2 som er voksende tilstander i befolkningen.

*Modifisert middelhavs-kost, også kalt Kost i balanse eller Smartkarbo: Lite til moderat med KH, mer rene proteiner og sunne fettsyrer, mer belgfrukt, grønnsaker og frukt inspirert av det tradisjonelle Middelhavskostholdet fra Kreta. Hvor mye KH vi trenger/tåler varierer, så her hjelper vi den enkelte med å finne sin balanse.

Visste du at..

..den tradisjonelle middelhavs-kosten er kåret til verdens sunneste kosthold i en årrekke?

Oppskrifter som hjelper deg ned i vekt

Det har tatt tid å etablere Kost i Balanse i Norge, men nå 20 år senere er det mange som lever på denne måten med godt hell og Fedon hylles av flere for sin filosofi og sin styrke for å stå opp for det han tror på.

Helsegevinstene av et redusert KH-inntak er mange og har inspirert til flere forskjellige kostretninger. Flere følger et såkalt lavkarbo/LCHF (Low Carb High Fat) kosthold som anbefaler at opptil 70 % av kostholdet består av fett. Dette kan være en god løsning for en som er svært fysisk aktiv, men ikke rett for alle.

Ketogen diett er noe vi hyppig benytter mot pasientene på klinikken ved overvekt/fedme. Det betyr i praksis svært lite KH, så lite at kroppen kommer i ketose.

Ketose er en helt naturlig tilstand for kroppen som oppstår som en overlevelsesmekanisme når det kommer mindre energi via kosten enn normalt. Det er viktig å si at når vi snakker om en ketogen diett så handler det ikke om lite mat eller en sultekur, men rettere sagt en KH-fattig kur.

Med 50 g KH eller mindre per dag vil kroppen begynne å bruke sirkulerende ketoner (frie fettsyrer omgjort til en sukkererstatning) som brennstoff istedenfor glukose som vi normalt får fra tilført sukker og stivelse.

Ved å redusere inntaket av KH og øke inntaket av naturlig fett, rene proteiner og KH-fattig plantemat blir kroppen tvunget inn i ketose og på den måten skrus fettforbrenningen på.

Fordeler med ketogen diett:

  • Sukker er eliminert fra kosten
  • Sult og sukkerhunger er under kontroll
  • Sunt fett og proteiner holder deg mett lenge
  • Mindre oppblåsthet og betennelser
  • Fremmer vektreduksjon og stimulerer muskelmassen
  • Mer hel og naturlig næringsrik mat
  • Mindre humørsvingninger og bedre kognitiv funksjon

Når du er i vektbalanse og ikke lenger i ketose, og vi snakker om et kosthold for livet så anbefaler vi altså verdens sunneste kosthold, nemlig Middelhavs-kost

– eller rettere sagt ditt kosthold i balanse.

Vi hjelper deg gjerne med din kostplanlegging!

Ring Fedon Helse på 22 92 60 00 (tastvalg 1) eller send inn kontaktskjemaet så ringer vi deg: