Fedon.no - logo

Nytt år – nye muligheter!!!

KATEGORI: Kosthold, Livsstil og helse

Skrevet av Lotte Evenstad, sykepleier, kostholds- trenings- og livsstilsekspert ved Dr Lindbergs klinikk.

Jeg håper du har hatt en koselig og avslappende jul, og jeg håper 2019 blir det året du drømmer om.

Det er alltid litt spesielt når et nytt år starter. Det gir muligheten for en ny start, ett helt år foran oss med ett hav av muligheter.

Kanskje er du en av dem som har ett nyttårsforsett eller kanskje du fortsatt går og tenker at i år skal jeg ta tak i helsen, kostholdet, begynne å trene, sove mer, stresse mindre osv. Men så klarer du ikke helt å få satt det i system. Kanskje du gaper over for store områder på en gang? Her er noen tips til hvordan du kan få realisert dine nyttårsforsett eller ønsker for det nye året.

For å holde motivasjonen oppe anbefaler jeg å bruke SMART metoden.

 S står for spesifikt. Eksempler kan være at du skal trene 2 ganger i uken eller at du skal gå ned 5 kilo, eller 2 cm rundt midjen.

M står for målbart. Lag en treningsdagbok. Den vil gi deg god oversikt og motivasjon til å faktisk klare å trene 2 ganger per uke. En badevekt og ett målebånd er enkle men gode verktøy for å hjelpe deg å nå ditt vektreduksjonsmål.

A står for attraktivt. Med utgangspunkt i eksemplene over; Kan det være at du ønsker å komme i bedre kondisjon så du lettere kan leke med barna dine, eller kanskje mestre ett spesielt løp? Når det gjelder vektreduksjon. Kanskje har du som mål å komme inn i et bestemt antrekk til 17 mai? Eller ønsker du bare at helsen skal bli bedre og leve lettere uten en «kropp som er i veien»?

R står for realistisk. Vil det la seg gjennomføre å trene 2 ganger i uken? – Det vil det for de aller fleste. Her handler det som regel om prioriteringer hvis ikke det er sykdom som står i veien for det. Vil det la seg gjennomføre å gå ned 5 kilo? Det kommer selvsagt an på startvekten, men jeg vet at for mange av dere er det et realistisk mål. 5 kilo vektreduksjon reduserer gjerne også midjen med ca 2 cm.

Under dette punktet er det viktig å tenke at du ikke skal gjøre alle endringer på engang. Selv om du ønsker å både gå ned i vekt, trene mer, legge seg tidligere, stresse mindre osv så kan det å skulle gjennomføre flere ting på engang bli så stressende at forsettene aldri blir gjennomført.

T står for tidsbestemt. For eksempel kan det være det lurt å tenke at du skal trene 2 ganger i uken fram til påske og deretter vurdere om du eventuelt kan øke treningsmengden. Likeså er 5 kilo fram til påsken realistisk for deg som har 5 kilo å ta av, men kanskje du vet at februar blir en vanskelig måned å ha fokus på kostholdet av ulike grunner. Da er det bedre å skyve tiden fram til sommeren. Det må altså være realistisk!

Underveis i prosessen kan det være lurt å sette seg delmål. Det er en god motivasjon å evaluere underveis å se at du ved hjelp av delmål nærmer deg ditt hovedmål. For å holde motivasjonen oppe anbefaler jeg deg altså – SMART metoden!

Godt nytt SMART år!