Dato: 29.10.2021
Skrevet av: Siri Schultz

Kan dårlig tarmhelse ha sammenheng med slitasjegikt?

Bakterier i tarmen, kjent som tarmmikrobiomet, kan være synderen bak artrose, dvs. slitasjegikt, leddgikt og leddsmerter som rammer overvektige personer, ifølge en ny studie publisert nå helt nylig i JCI Insight.

Artrose, et vanlig problem som i ca. 65% av tilfellene er et resultat av fedme, er den største årsaken til funksjonshemming hos overvektige. Artrose – eller «slitasjegikt» hos overvektige ble lenge antatt å være en konsekvens av for stor belastning på leddene. Men forskere ved University of Rochester Medical Center legger nå frem det første beviset på at bakterier i tarmen – styrt av kosthold – kan være den viktigste drivkraften bak slitasjegikt.

Kan prebiotika beskytte overvektige mot slitasjegikt?

Forskerne fant at overvektige mus hadde flere skadelige bakterier i tarmen, sammenlignet med magre mus, som forårsaket betennelse i hele kroppen, og som førte til svært rask leddslitasje. Et vanlig prebiotisk tilskudd (oligofruktose og inulin, en form for fiber) hjalp ikke musene ned i vekt, men det reverserte de andre symptomene fullstendig, noe som gjorde at tarmen og leddene til overvektige mus ikke kunne skilles fra magre mus.

Hva et vestlig ultraprosessert kosthold fører til

Forskerteamet matet mus med fôr som ligner på en vestlig «cheeseburger og milkshake»-diett. Etter bare 12 uker med slik uheldig diett var musene blitt både overvektige og diabetisk, og hadde nesten doblet sin kroppsfettprosent sammenlignet med mus som fikk et sunt kosthold. I tykktarmen på de overvektige musene dominerte betennelsesfremmende bakterier, og særlig gunstige, probiotiske bifidobakterier, som finnes bl.a. yoghurt, kefir mm, var nesten helt fraværende.

Etter hvert som tarmfloraen til musene endret seg, begynte de å vise tegn på omfattende inflammasjon, bl.a. i knærne der forskerne skapte slitasjegikt med en menisk-rift, som er en vanlig idrettsskade kjent for å forårsake slitasjegikt. Sammenlignet med magre mus, utviklet artrose seg mye raskere hos de overvektige musene, og nesten all brusken deres forsvant innen det var gått 12 uker etter at riften var påført. Nå skal man huske at mus har mye kortere livslengde enn mennesker, slik at det nok vil ta vesentlig lengre tid å få samme resultat hos mennesker.

Brusk er både en pute og et smøremiddel, som sørger for friksjonsfrie leddbevegelser. Når man mister det, må man erstatte hele leddet. Det største mål for artroseforskere, er hvordan man kan bevare brusken.

Kan du beskytte leddene dine selv uten å gå ned i vekt?

Overraskende nok ble den negative effekten fedme har på tarmbakterier, betennelser og slitasjegikt fullstendig fraværende når overvektige mus fikk tilskudd av et vanlig prebiotika (oligofruktose) i tillegg til sin fettrike diett. Knebrusken til overvektige mus som spiste oligofruktosetilskuddet kunne ikke skilles fra de magre musene.

Prebiotika som oligofruktose kan ikke fordøyes av verken gnagere eller mennesker, men de er velkommen næring for visse typer gunstige tarmbakterier, som bifidobakterier. Kolonier av disse bakteriene formerte seg og vokste i studien. De tok over i tarmen til overvektige mus og fortrengte skadelige betennelsesfremmende. Dette reduserte igjen systemisk inflammasjon og bremset brusknedbrytningen i musenes knær med artrose.

 Oligofruktose forbedret til og med diabetestilstanden til de overvektige musene, men det var én ting kosttilskuddet ikke endret: kroppsvekten.

Overvektige mus som fikk oligofruktose forble overvektige, og fortsatte å bære den samme belastningen på leddene, men leddene deres var sunnere. Bare å redusere betennelse var nok til å beskytte leddbrusk mot degenerasjon (slitasje). Dette støtter ideen om at betennelse – ikke mekaniske belastning –fører til slitasjegikt og forringelse av leddene ved overvekt (og kanskje også hos slanke personer?).

«Det forsterker ideen om at slitasjegikt er en annen sekundær komplikasjon av fedme – akkurat som diabetes, hjertesykdom og hjerneslag, som alle har betennelse som en del av årsaken,» sa forsker Mooney. «Kanskje har de alle en felles grunnleggende årsak, og tarmfloraen kan være den fellesnevneren.»

Hvor finner du oligofruktose og inulin?

Sikorirot er den beste kilden til disse næringsstoffene, og inneholder hele 42 g inulin og 23 g oligofruktose per 100 g. Rå løvetannblad, tørket hvitløk, jordskokk og tørket løk har de nest høyeste mengdene, fra 13-28 g inulin og 11-13 g oligofruktose per 100 g. Blant korn er hvete den beste kilden, og gir ~2,5 g av hver komponent per 100 g rå kli og bakt mel.

Men du kan få oligofruktose og inulin i tillegg til gunstige bakterier, inklusiv bifidobakterier i noen tilskudd, f.eks. i Lepicol pulver https://fedon.no/nettbutikk/lepicol-pulver/ og kapsler https://fedon.no/nettbutikk/lepicol-kapsler/. Lepicol inneholder også loppefrøskall som bidrar med gunstig fiber, som har vist seg å bidra betydelig til vektreduksjon og mindre blodsukkerstigning.

Den omtalte studien i denne temasaken kan du finne her:  
Targeting the gut microbiome to treat the osteoarthritis of obesity

Har du lyst å lære mer – bli med på kurs!

Mandag 21/2 starter vi ny runde av vårt mest populære nettkurs  Veien til god magefølelse – et kurs for deg med irritabel tarm.

Sammen med Gry Hammer har Fedon satt sammen et helhetlig kurskonsept, der du lærer om de viktige sammenhengene som påvirker din helse. Kurset er strukturert rundt 10 bud for varig endring. Kurset går over 6 uker, gjennomføres i en lukket Facebook gruppe.

Tarmhelse står svært sentralt, men også viktige livsstilsfaktorer som kosthold, søvn og stress. I løpet av de seks ukene møter du Fedon og Gry på kjøkkenet, i foredrag og live sendinger og ikke minst i ukentlige spørretimer – alt fra din egen stue. Du får to e-bøker som er utviklet spesielt til kurset.
Målet med kurset er at du skal sitte igjen med en dypere forståelse for egen helse, innsikt og gode verktøy som du kan nyte godt av resten av livet.

6 ukers nettkurs med Fedon og Gry Hammer, starter 21. februar!

6 ukers nettkurs med Fedon og Gry Hammer, starter 21. februar!

Veien til god magefølelse – et kurs for deg med irritabel tarm!

Ingen smoothie eller quick fix løser dine ubalanser – her lærer du om helheten og de viktige sammenhengene.
Len deg tilbake i godstolen og stress ned. Vi tar deg gjennom de aller viktigste fokusområdene gjennom 2-3 timers
undervisning per uke.

Med rabattkode vår22 får du kr 1.500,- i rabatt på kurset

Les mer om kurset

Tilbakemeldinger fra tidligere kursdeltagere:

«Et fantastisk informativt og lærerikt kurs. Dere er supergode sammen og viser at dere tar dette på største alvor. Alle spørsmål blir behandlet seriøst så igjen tusen takk.»

«Jeg elsker kunnskap! Jeg syns det er så deilig at dere er så kunnskapsrike! Likte også veldig godt da dere viste oss fermentering og surdeig! Alt føles nyttig og meningsfylt! Og da føler i hvert fall jeg at kurset var veldig bra!»

«Jeg likte dynamikken mellom Fedon og Gry! Gry med sine små vittige kommentarer, herlige direkthet og Fedon med sin faglighet og tyngde. Dere er virkelige, ekte og har levd et liv og skjønner at ting ikke bare er svart/hvit. Fint at dere tenker helhetlig, selv om jeg ikke får til alt av tiltak så forsøker jeg holde fokus på noen som er viktige for meg.»

Kombinasjon av prebiotiske og probiotiske stoffer (laktobasiller, bifidobakterier, inulin og loppefrøskall)

Lepicol pulver

Pris kr. 329,-

Lepikol pulver

Lepikol kapsler

Pris kr. 319,-

Lepikol kapsler

Probiotiske produkter

Life Extension Bifido GI Balance

Pris kr. 299,-

Gunstige bifidobakterier

Florassist GI with phage technology

Pris kr. 439,-

Bifidobakterier og laktobasiller

Forassist Heart Health

Pris kr. 499,-

Laktobasiller spesielt gunstig for hjertehelse