Dato: 15.06.2022
Skrevet av: Siri Schultz

Lag deg en sunn sommer!

Sommeren er tiden for venner, familie og mye moro! Det er ingen hemmelighet at folk flest ønsker å gå inn i sommermånedene og føle seg trygge på seg selv, helsen og kroppen sin. Sommeren byr på alle slags matfristelser i ulike sosiale sammenkomster, familieferier og fester, og det er det ikke alltid enkelt å holde fokus på en sunn livsstil. Her kommer noen tips som du kan ha i bakhodet.

– Ta med en sunn rett:
Sosiale sammenkomster kan føre til mang en «smell». Det er alltid nyttig å ta med en rett som du vet passer inn i kostholdet ditt. Du kan alltid falle tilbake på den næringsrike retten din hvis det ikke er mye å velge mellom. En stor sommersalat (legg til frukt og nøtter), grønnsaker og dip, et fruktfat eller kjøtt til grilling kan alle være gode ideer for en sunn rett.

– Vis måtehold med alkohol:
Alkohol gir ingen helsemessige fordeler og overdrevent inntak fører til uønsket vektøkning. Alkohol inneholder syv kalorier per gram, og det er veldig lett å overkonsumere. Alkohol kan også påvirke beslutningstaking, når det kommer til matvalg, i negativ retning.

– Prioriter protein:
Fokuser på å ha en god proteinkilde ved hvert måltid og mellommåltid. Proteiner som biff, laks, kalkun/kylling, fisk og annen sjømat holder deg mett og god, og reduserer sannsynligheten for at du tyr til søppelmat.

– Pass på at du er hydrert:
I de varme sommermånedene er det veldig lett å bli dehydrert, spesielt hvis du tilbringer mye tid utendørs. Sørg for at du hele tiden nipper til vann, og bruk elektrolytter etter behov for å holde deg hydrert.

– Tenk smart når du spise ute:
Bestill retter som består av protein og ikke-stivelsesholdige grønnsaker. Bestill salatdressing ved siden av, hopp over gratis chips/brød, og dropp desserter osv. Generelt er det bedre å spise hjemmelaget mat, men du kan ta gode avgjørelser når du spiser ute også!

– Planlegg fremover:
Det kan være nyttig å pakke sunne snacks og måltider når du er ute og reiser på ferie eller på eventyr. Å pakke med deg mat som nøtter/frø, frisk frukt, grønnsaker og hummus og proteinshakes eller proteinkjeks kan være en «life saver». Dette vil også hjelpe deg å unngå å ty til ultrabearbeidet søppelmat når du er på farten.

– Pass på størrelsen på porsjonene:
Med så mange flere sosiale sammenkomster i løpet av sommeren, er det viktig å huske på vår porsjonskontroll når du spiser ute på spesielle arrangementer. Sørg for å lytte til dine metthetssignaler og spis intuitivt! Du kan kontrollere porsjonene dine uten å nødvendigvis veie eller måle maten, bare sørg for at du har en god mengde protein på tallerkenen din.

– Spis kortreist:
Handle lokalt når du er på ferie! Ikke bare hjelper det lokale bedrifter og gårder, men du får ferske råvarer og høy kvalitet på maten. Dette er også en fin måte å utforske området du besøker. Gå utenfor allfarvei og bli kjent med kulturen!

– Besøk dagligvarebutikken også på ferie:
I stedet for å spise ute hvert måltid, bør du vurdere å handle litt nødvendigheter av dagligvarer.
Enten du er på et hotell eller i et hjem med kjøkken, kjøp deg litt sunn snacks, enkle frokostvarer og kanskje til og med lag middag selv noen dager. Det sparer deg for å spise ute hele tiden, og du har bedre kontroll med hva du spiser. Ekstra bonus: du sparer også penger!

Du tenker kanskje at det høres vanskelig ut? Det ER faktisk mulig å opprettholde ditt sunne kosthold gjennom sommeren! Begynn allerede nå å implementere disse ernæringstipsene i hverdagen din. Å være proaktiv er nøkkelen. Bare lag en plan og hold deg til den!

 

Disse kan være smarte å ha med i kofferten!

Fedon Proteinkjeks med bringebær

Pris kr. 117

Fedon Proteinkjeks med sjokolade

Pris kr. 117

Fedon Fusilli - karboredusert pasta

Pris kr. 79

Fedon Glukofix

Pris kr. 449

Reduserer blodsukkerstigningen med opp til 55% ved inntak av stivelsesrik mat.

Bifido GI Balance

Pris kr. 299

Probiotika som hjelper på «reisemagen»